شبهه‌ی رب الأرباب

شبهه‌ی رب الأرباب

سید احمد الحسن (ع) در کتاب رسالة الهدایة ص۱۴ . نصی از انجیل رو به خود نسبت می‌دهد، و بی‌سوادانی این نص رو شبهه قرار دادن و آن این است:

و في رؤيا یوحنا

الأصحاح السابع عشر

(هؤلاء لهم رأي واحد، و يعطون الوحش قدرتهم سلطانهم، هؤلاء سيحاربون الخروف، و الخروف يغلبهم، لأنه رب الأرباب، وملك الملوك، و الذين معه مدعوون ومختارون و مؤمنون…)

ترجمه در کتاب نامه هدایت ص ۱۵

در انجیل، در رؤیای یوحنا اصحاح هفدهم اینچنین آمده: (اینان با گوسفند نر می‌جنگند و گوسفند نر بر آنها پیروز می‌شود، زیرا او (رب‌الأرباب) خدای خدایان است و پادشاه پادشاهان، وکسانی که همراه اویند کسانی که دعوت شدند و انتخاب شدند و مؤمنند.)

معاندان چون دیدند که سید احمد الحسن (ع) این نص از انجیل را به خودشان نسبت دادند، با بی‌سوادی تمام شبهه مطرح کردند که احمد الحسن ادعای ربوبیت کرده! چرا؟ چون معنی (رب الأرباب) فقط مختص به خداوند تعالی است، و احمد این صفت را به خویش نسبت می‌دهد.

 

پاسخ /

ابتدا معنی رب الأرباب را ملاحظه کنید:

یوسف پیامبر (ع) گفت: (يَا صَاحِبَيِ السِّجْن أَمَّا أَحَدُكُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْرًا وَأَمَّا الْآخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِن رَّأْسِهِ قُضِيَ الْأَمْرُ الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيَان) (سوره یوسف. آیه41)ِ

(ﺍﻯ ﺩﻭ ﻳﺎﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ! ﺍﻣﺎ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ [ﺍﺯ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﻫﺎﻳﻰ ﻣﻰ‌ﻳﺎﺑﺪ ﻭ] (رب)ﺳﺮﻭﺭ ﺧﻮﺩ را ﺷﺮﺍﺏ ﻣﻰ‌ﻧﻮﺷﺎﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﻪ ﺩﺍﺭ ﺁﻭﻳﺨﺘﻪ ﻣﻰ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﺮ او خواهند ﺧﻮﺭﺩ. ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺧﻮﺍﺑﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺟﻮﻳﺎ ﺷﺪﻳﺪ، ﺗﺤﻘﻘﺶ ﻗﻄﻌﻰ ﻭﺍﻧﺠﺎﻣﺶ ﺣﺘﻤﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.)

نبی خدا یوسف (ع) پادشاه مصر را (رب) نامیده و این فرموده را خداوند در قرآن ذکر کرده.

یوسف گفت: (وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنِي عِندَ رَبِّكَ فَأَنسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ)

ﻭ ﺑﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﻰ ‌ﺷﻮﺩ ، ﮔﻔﺖ: ﻣﺮﺍ ﻧﺰﺩ خدایت(ﺳﺮﻭﺭت)  ﻳﺎﺩ ﻛﻦ. ﻭﻟﻰ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﻳﻮﺳﻒ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺳﺮﻭﺭﺵ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﺍﻭ ﺑﺮﺩ ؛ ﺩﺭ     ﻧﺘﻴﺠﻪ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻟﻰ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﺎﻧﺪ. (یوسف42)

توجه کنید یوسف به زندان میگه: مرا نزد خدایت یاد کن. یعنی یوسف باز هم پادشاه مصر را «رب» یعنی «خدا» می‌نامد.

یوسف نبی (ع) گفت: (يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ) (یوسف39)

(ﺍﻯ ﺩﻭ ﻳﺎﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ! ﺁﻳﺎ (أرباب) ﻣﻌﺒﻮﺩﺍﻥ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﻭ ﻣﺘﻔﺮﻕ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺧﺪﺍﻯ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﻣﻘﺘﺪﺭ؟)

یوسف نبی (ع) بُت‌هایی که در مصر پرستش می‌شدند را أرباب می‌نامد!

أرباب جمع رب (جمع خدا یا جمع سرور) هست. و فقط مختص خداوند تعالی نیست.

قال أبو عبد الله عليه السلام: لما أن وجه صاحب الحبشة بالخيل ومعهم الفيل ليهدم البيت،… فقال عبد المطلب: أنا رب الإبل و لهذا البيت رب يمنعه…) الكافي ج ۱ ص ۴۴۷

امام صادق (ع) فرمودند… هنگامی که صاحب حبشه برای انهدام کردن خانه [خدا] اسب‌ها و فیل‌هایی نیز آماده کردند،… عبد المطلب [که مالک چندین شُتری بود] آگاه شد، و گفت: من خدای شُتُرها هستم، و برای این خانه خدایی هست که مانع تجاوز به حُرمت آن می‌شود…)

رب الأرباب یعنی: خدای خدایان یا سرپرست سرپرستان…

رب= سرپرست .بزگ کننده. سرور. حاکم. مالک

جمع رب= أرباب

مثلا، در عربی گفته می‌شود: (فلان رَبّاني) (فلان من را بزرگ کرد)

رب‌الأرباب نام یا صفت خداوند تعالی است. مثل: رحیم، رحمان، علی، و…، می‌توان گفت: (نبی خدا محمد(ص) رحیم بود- یعنی بخشنده بود) در این عبارت محمد (ص) را رحیم خواندیم، و «رحیم» صفتی از صفات خداوند است، یقیناً نمیشه گفت که اینجا محمد رو خدا نامیدیم!!!

پس (رب: سرور) (ارباب: سروران) حاکم ایران: سرور، _حاکم عراق: سرور، _حاکم مصر: سرور، ووو، هر حاکم یا مدیر یا سرپرست را سرور می‌نامند.

و فرستاده‌ی الهی مثل: امام علی (ع) او نیز امام ماست، سرور ماست، و سرور حاکمان، سرور سروران، وبلکه: امام و سرور إنس و جن است، و همینطور دیگر فرستادگان الهی مثل حسن (ع) حسین(ع) و… -امام مهدی (ع) نیز سرور سروران، و خلیفه‌ی خُلفا، و مرجع مراجع، و امام إنس و جن است. و خداوند متعال نیز خدای ما، و خدای پیامبران، و خدای امامان و خدای إنس و جن است. و «رب تمام أرباب» است.

در این قسمت رؤیای یوحنا واضح و روشن است که درباره یک مخلوق از خلقت خداوند بشارت می‌دهد. چرا که اینچنین آمده: (گوسفند نر بر آنها پیروز می‌شود زیرا او رب الأرباب است.) و نمی‌توان گفت که منظور از گوسفند نر خداوند تعالی است.

ولی متأسفانه بعضی از معاندان اینچنین برادشت کردند که این (گوسفند نر که او رب الأرباب است) همان خداوند تعالی است. و احمدالحسن مقامی را ادعا کرده که فقط صفت خداوند تعالی است!!!

متأسفانه این جماعت با این برداشت نادرستشان خداوند تعالی را گوسفندی نر توصیف می‌کنند که خداوند تعالی می‌فرماید: {لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ} {ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰﻯ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ} .(الشوری11)

{سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ} {ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻋﺰﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻣﻨﺰه اﺳﺖ} (الصافات180)

بنابراین نمیشه خداوند تعالی را به گوسفند نر توصیف کرد. و این (گوسفند نر که او رب‌الأرباب است) خدای تعالی نیست پس اگر او خدای تعالی عزوجل نیست باید یکی از مخلوقات خداوند میباشد و این مخلوق: گوسفند یا پرنده یا حیوان یا… نیست بلکه بشر است چرا که در حدیث اینچنین آمده: (…کسانی که همراه اویند کسانی که دعوت شدند و انتخاب شدند و مؤمنند.)

پس این مخلوق (گوسفند رب الأرباب) گوسفند یا مخلوقی دیگر نیست این مخلوق انسان است که پیروانی دارد و پیروان او مؤمن هستند.

و الحمد لله رب العالمین