وصی سیزدهم رازی از رازهای اهل بیت (ع) و سِر فاطمه س

وصی سیزدهم رازی از رازهای اهل بیت (ع) و سِر فاطمه س

وصی سیزدهم رازی از رازهای اهل بیت (ع) و سِر فاطمه س

سم الله الرحمن الرحيم
و صلی الله علی محمدٍ و آلِ محمد الأئمة و المهدیین و سلم تسلیماً کثیرا

در وصیت رسول اکرم خواندیم که اوصیاء بعد رسول خدا (ص) دوازده امام و دوازده مهدی می باشند و همچنین ذکر نام تنها سیزده نفر در وصیت شده که اولین ائمه امام علی، حسن، حسین، سجاد………… حسن عسکری، امام مهدی محمد بن الحسن و احمد می باشند. اینک روایتهایی که این تعداد را تصدیق می کنند را تقدیم می کنیم که یکی از رازهای اهل بیت (ع) می باشد.

d988d8b5db8cd8aa1
وصیت پیامبر

از امير مؤمنان عليه السّلام از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله روايت كرده كه آن حضرت در همان شبى كه رحلتش واقع شد به على عليه السّلام فرمود: (اى ابا الحسن كاغذ و دواتى بياور و حضرت رسول اكرم (ص) وصيت خود را املاء فرمود و على مى نوشت تا بدين جا رسيد كه فرمود: يا على! بعد از من دوازده امام مى باشند و بعد از آنها دوازده مهدى… و چون وفات او برسد آن (خلافت) را به فرزندش محمد كه مستحفظ از آل محمّد (ص) است، تسليم مى كند، و ايشان دوازده امامند. بعد از آن دوازده مهدى مى باشند. پس وقتى كه وفات او رسید آن (خلافت) را به فرزندش كه نخستین مهديین است مى سپارد، و براى او سه نام است؛ یک نامش مانند نام من، و نام ديگرش نام پدر من است و آنها عبد الله و احمد هستند، و نام سوّمين مهدى است و او اوّلين مؤمنان است).غیبت شیخ طوسی – متن عربی فارسی ص 300.

نا گفته نماند که این روایتها بصورت متواتر در منابع اصلی شیعیان مانند اصول کافی و … نقل شده اند، و شیخ نعمانی باب کاملی تحت عنوان “اوصیای رسول الله (ص) دوازده امام می باشند” تخصیص داده است اما می بینیم که اولین روایات در همان باب اشاره به سیزده وصی می کند.

همچنین در دعاها می خوانیم: [اللهم بفاطمة و أبیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها]، این سِر به ودیعه گذاشته شده در حضرت فاطمه (س) که هیچ کس نمی داند کیست، آیا کس دیگری جزء احمد است که روایات زیر او را بصورت مرموز ذکر می کنند.

جابر بن عبدالله انصاری گوید: (بر حضرت فاطمه (س) داخل شدم در حالیکه لوحی در دست آن حضرت بود که در آن، نام اوصیاء پیامبر (ص) که از فرزندان حضرت فاطمه (س) بودند نوشته شده بود، پس من آنها را شمردم که دوازده نفرند که آخرینشان قائم (ع) بود، سه تن از ایشان محمد و سه تن دیگر علی نام داشتند).اصول كافى ج 1 ص 532.

طبق روایت فوق، در آن لوح اوصیای رسول الله (ص) از فرزندان حضرت فاطمه (س) نوشته شده بودند، در حالیکه فرزندان فاطمه از اوصیای رسول الله (ص) یازده وصی می باشند و نه دوازده وصی، و البته توجه داشته باشید که امام علی (ع) در این روایت شمرده نمی شود از آنجا که ایشان (ع) فرزند حضرت فاطمه (س) نیستند. ودلالت بر صحت روایت و شمارش جابر این است که بر حسب نام های ائمه (ع) سه تن از ائمه نامشان علی است، پس اين دلالت می كند بر اينكه جابر در شمارش اشتباه نكرده زيرا ائمه ای كه بنام محمد و از فرزندان حضرت فاطمه (س) هستند عبارتند از :
1- محمد باقر (ع) 2- محمد جواد (ع) 3- محمد مهدی (ع).

و ائمه ای كه بنام علی از فرزندان حضرت فاطمه (س) سه تن اند که عبارتند از:
علی بن الحسين سجاد (ع) 2- علی بن موسى الرضا (ع) 3- علی بن محمد هادی ع.

در يک حديث طولانى از رسول الله (ص) پس از آنكه امامان اهل بيت (ع) خود را شمرد، فرمود: (هر گاه خداوند بخواهد، امام آنها از ايشان غائب خواهد شد و او دو غيبت دارد كه يكى طولانى تر از ديگرى خواهد بود. آنگاه حضرت رسول (صلى الله عليه و آله) متوجه ما شد و با صداى بلند فرمود: بر حذر باشيد زمانى كه فرزند پنجم از فرزند هفتم از فرزندانم پنهان شود…).بحار الأنوار ج 52 ص 380. بحارالأنوار ج 36 ص 333، بحارالأنوار ج 52 ص 379، الصراط المستقيم ج 2 ص 154، كفاية الأثر 146.

و مانند همان روایت در دیگر منابع نیز آمده است که بدین شکل است:

از عبدالرحمان بن ابی ليلى از علی (ع): نزد پيامبر در منزل ام سلمه بودم …. تا آنكه (ع) فرمود: (حضرت رسول (ص) رو به ما كرده با صدای بلند فرمود: بر حذر باشید از آن وقتی كه فرزند پنجم از فرزند هفتم از فرزندانم مفقود شود. پس علی (ع) فرمود: عرض کردم ای رسول خدا چگونه باشد اين غيبت؟ فرمود: سكوت تا زمانيكه خدا به او اذن خروج دهد).كفاية الأثر للخزاز القمي- 158.وفي الكافي – الشيخ الكليني / ج1: 336.

حضرت رسول اکرم (ص) با امام علی (ع) درباره فتنه ای [امتحانی سخت و دشوار] كه هنگام از دست دادن فرزند پنجم از فرزند هفتم امام علی (ع) پيش می آيد صحبت می كرد و می فرمود: فرزندت! پس بنگریم درباره كدام فرزند امام بر حسب ترتیب صحبت فرمودند؟

1- حسن (ع). 2- حسين (ع). 3- سجاد (ع). 4- باقر (ع). 5- صادق (ع). 6- كاظم (ع). 7- رضا (ع).

امام رضا (ع) هفتمین فرزند رسول الله (ص) می باشد. اکنون پنجمین فرزند بعد از امام رضا (ع) را ببینیم، او کیست؟

1- جواد (ع). 2- هادی (ع). 3- عسكری (ع). 4- محمد المهدی (ع). 5- او كيست؟؟؟

آری، ایشان همان احمد است، که در وصیت مقدس رسول الله (ص) ذکر شده است.

اکنون به روایت زیر دقت کنید، آن هنگام که خاندان امام کاظم (ع) در مورد این شخص سؤال کردند و در پاسخ امام کاظم (ع) فرمود درک و عقل و فهم این موضوع برای شما سخت و دشوار است، حال ما چگونه می توانیم این مورد را درک نمائیم؟

از امام كاظم (ع) هنگامی كه با فرزندان و نزدیکان صحبت می كرد فرمود: (اگر ناپديد شد فرزند پنجم از فرزند هفتم پس به دینتان چنگ بزنید و كسی شما را از آن بر كنار نكند. ای فرزندانم بايد برای صاحب اين امر غيبتي باشد تا بر آن هر كس كه به وجود ایشان ايمان داشت پشت دهد!!! و آن محنتی است از طرف خداوند برای امتحان بنده گانش، اگر پدرانتان و اجدادتان بهتر از اين دين پيدا می كردند از آن پيروی می كردند. پس عرض کردم: ای مولای من، فرزند پنجم از فرزند هفتم کیست؟ فرمود: ای فرزندم عقلتان در درک و فهم آن كوچکند، و بردباريتان قادر به حملش نيستند، ولی اگر زنده مانديد او را درک خواهيد كرد).اصول كافی، شيخ كلينی ج 1 ص336.

حضرت كاظم (ع) برای فرزندان و نزدیکان خود درباره ی صاحب اين امر سخن می گوید، يعنى قائم (ع)، و آنها را از امتحانی كه هنگام ناپديد شدن فرزند پنجم از فرزند هفتم بر حذر می كند، ولی در اين روايت نمی گويد از فرزند امير مؤمنان (ع) است، پس آيا اينجا منظور حضرت مهدی محمد ابن الحسن (ع) است؟ حال سؤالی پيش می آيد!!! آن چيست كه عقل فرزندان امام كاظم (ع) و نزدیکانش برای آن كوچک و بردباريشان قادر به حملش نيستند؟ آنها درباره ی فرزند پنجم از فرزند هفتم می پرسند.

آيا شناختن اسم امام مهدی محمد ابن الحسن (ع) كه همه او را می شناسند و در روايات ذكر شده و غيبتی كه ده ها روايت درباره اش گفته شده برای فرزندان و نزدیکان امام سخت است كه آنها او را نمی توانند تحمل كنند؟ بی شک اين امر متعلق به شخص ديگری است كه خدا آن را كنار گذاشته تا اينكه مردم را مبتلا به امتحان كند، و در واقع شاهد این امتحان سخت و دشوار اکنون هستیم، پس خوشا به حال کسانی که به وصیت مقدس رسول الله (ص) نوشته ی بازدارنده از گمراهی چنگ جستند.

جنادة بن ابى اميه حديث كند كه گفت: (وارد شدم بر حسن بن على عليه السّلام در آن مرضى كه به آن ارتحال فرمود، و در پيش روى او طشتى بود كه در آن خون ريخته بود، و جگر حضرت در اثر زهرى كه معاويه بن ابى سفيان- خدا لعنتش كند- به آن حضرت خورانده بود قطعه قطعه بيرون مى آمد، عرض كردم: اى مولاى من! چرا خود را معالجه نمى كنى؟ فرمود: اى ابا عبد اللَّه مرگ را به چه چيز علاج كنم. گفتم: انّا للَّه و انّا اليه راجعون سپس حضرت به جانب من توجه كرده فرمود: به خدا سوگند اين پيمانى است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله با من فرموده كه اين امر (امامت) را دوازده نفر پيشوا و امام از فرزندان على و فاطمه مالک شوند، که همه ی آنها یا مسموم می شود یا کشته).الإنصاف ص 185.
فرزندان علی و فاطمه علیهم السلام تنها یازده نفر می باشند، بنابراین دوازدهمین امام چه کسی است؟؟؟

از ابی حمزه از حضرت ابی جعفر عليه السلام فرمود: (خداوند متعال محمد (ص) را برای جن و انس فرستاد و بعد از او دوازده وصی قرار داد، بعضی از آنها در گذشتند و بعضی ديگر مانده اند و هر كدام از اوصيايی كه بعد از او آمدند سنت اوصيای عيسى بر آنها گذشت و آنها دوازده تا بودند و امير المؤمنين عليه السلام بر سنت عيسى بود).کمال الدین ج1 ص326.

پيغمبر (ص) به حضرت على فرمود: (اى علىّ مى خواهم دخترم فاطمه را كه بانوى زنان جهانيان است و پس از تو از همه نزد من محبوبتر است را به تو تزویج کنم، و از شما دو سرور جوانان بهشتى و شهيدان به خون آغشته به دنیا می آیند كه پس از من به آنان ستم خواهد شد. و نجيبان تابان كه خداوند بوسيله ی آنان تاريكى ها را از ميان بردارد و حقّ را با آنان زنده سازد و باطل را با آنان بميراند شماره ی آنان شماره ماه هاى سال است و عيسى بن مريم پشت سر آخرينشان به نماز خواهد ايستاد).غيبت شیخ نعمانی ص: 58.
و در این روایت رسول خدا(ص) خطاب به امیرمؤمنان می کند که تعداد آنها شماره ی ماههای سال که دوازده نفر هستند و به اضافه ی امیرمؤمنان سیزده نفر می شوند که رسول خدا می فرمایند عیسی بن مریم پشت سر آخرینشان به نماز خواهد ایستاد.

در حديث شب معراج از حضرت محمد (ص) روايت شده كه فرمود: (خدا به من وحی كرد كه من از صلب علی (ع) دوازده امام خارج می سازم و آخر آنها كسی است كه عيسى فرزند مريم پشت سرش نماز می خواند و زمين را پر از عدل و داد می كند بعد از اينكه از ظلم و ستم پر شود).كتاب بيان الأئمه ج 1ص 136.

از رسول الله (ص) فرمود: (بدانيد كه خداوند نظرى به اهل زمين نمود و از بين آنان دو نفر را انتخاب كرد: يكى من كه بعنوان فرستاده و پيامبر مبعوثم نمود، و ديگرى علىّ بن ابى طالب. و به من وحى كرد كه او را برادر و دوست و وزير و وصی ام و خليفه ام قرار دهم. على عليه السّلام ولىّ هر مؤمن و سكون زمين و كلمه ی تقوى است. بدانيد كه او صاحب اختيار هر مؤمنى بعد از من است. هر كس او را دوست بدارد خدا او را دوست دارد، و هر كس با او دشمنى كند خدا با او دشمنى مى كند. او را جز مؤمن دوست نمى دارد و جز كافر مبغوض نمى دارد. او قوام زمين بعد از من و باعث آرامش آن است. او كلمه ی تقواى خداوند و ريسمان محكم اوست. [مى خواهند نور خدا را با دهانشان خاموش كنند ولى خداوند نور خود را به كمال مى رساند اگر چه كافران را خوش نيايد]. بدانيد كه خداوند نظر دومى نمود و بعد از ما، دوازده وصى از اهل بيتم انتخاب نمود، و آنان را برگزیدگان امّتم قرار داد. آنان يكى پس از ديگرى مثل ستارگان در آسمان هستند كه هر ستاره اى غائب شود ستاره ی ديگرى طلوع مى كند. آنان امامان هدايت كننده هدايت شده اند كه حيله ی كسانى كه بر آنان حيله كنند، و خوارى كسانى كه ايشان را خوار كنند به آنان ضرر نمى زند. آنان حجّتهاى خداوند در زمين، و شاهدان او بر خلقش، و خزانه داران علمش، و بيان كنندگان وحيش و معدنهاى حكمتش هستند. هر كس از آنان اطاعت كند خدا را اطاعت كرده است و هر كس از آنان سرپيچى كند معصيت خدا كرده است. آنان با قرآن، و قرآن با آنان است. از قرآن جدا نمى شوند تا در حوض كوثر بر من وارد شوند. پس شاهدان به غائبان برسانند. پروردگارا شاهد باش، پروردگارا شاهد باش، و اين را سه مرتبه فرمود)كتاب السقيفة، [اسرار آل محمد (ع)] لسليم بن قيس ص 380.

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: (من و دوازده تن از فرزندانم و تو اى على بند و قفل زمين هستيم – يعنى ميخها و كوه هاى زمين-. به سبب ما خدا زمين را ميخ كوبيده تا اهلش را فرو نبرد، چون دوازده فرزندم از دنيا بروند، زمين اهلش را فرو برد و مهلت داده نشوند به سوى آنها ننگرند).الكافي ج1 ص534.

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: (از فرزندان من دوازده نفرند كه نقيب (شناسنده و سر پرست) و نجيب (اصيل و خوش گوهر) و محدث و مفهم مي باشند، آخرين آنها قائم به حق است، كه زمين را از عدالت پر كند چنان كه از ستم پر شده باشد).شرح أصول الكافي للمازندراني ج7 ص373، من لا يحضره الفقيه ج4 ص180، كشف الغمة ج3، وسائل الشيعة بسندين ج11 ص490 ، ج16 ص244.
و از فرزندان پيامبر (ص): 1- حسن (ع). 2- حسين (ع). 3- سجاد (ع). 4- باقر (ع). 5- صادق (ع). 6- كاظم (ع). 7- رضا (ع). 8- جواد (ع). 9- هادی (ع). 10- عسكری (ع). 11- محمد المهدی (ع). 12- او كيست؟؟؟ و جواب ایشان وصی امام مهدی (ع) كه نامش احمد (ع) است. و امام علی (ع) شمرده نمی شود زيرا ایشان (ع) برادر پيامبر به حساب می آید و نه فرزند ایشان!

انس بن مالک حديث كند كه گفت: (از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله راجع به حواريين عيسى پرسيدم؟ فرمود: آنها منتخب و برگزيدگان وى و دوازده نفر بوده اند كه كوشاى در يارى خداوند و رسول او بودند. عرض كردم: اى رسول خدا حواريون شما چه کسانی هستند؟ فرمود: امامان بعد از من دوازده نفر از صلب على و فاطمه هستند. اينان حواريون و ياوران دين من اند، درود و سلام خداوند بر آنها باد).
پس اوصياء رسول خدا بر سنت اوصيای عيسى (ع) هستند و آنها دوازده نفرند و علی بر سنت عيسى (ع)، بنابراين علی (ع) در دوازه تن وارد نمی شود.

شنیدم حضرت باقر عليه السلام مى فرمود: (دوازده امام از آل محمد تمامى آنها فرشتگان با ایشان حديث كنند، و از فرزندان رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و على عليه السّلام هستند، و رسول خدا و على آن دو پدران هستند).كتاب الكافي: باب الحجة، الاستنصار: للكراجكي: ص17، غيبة الطوسي ص152، مناقب آل أبي طالب ج1: ص256، بحار الأنوار ج26: ص72، و دیگر مصادر حديث مانند أعلام الورى للطبرسي، وكشف الغمة.

يهودى به حضرت على (ع) عرض کرد: (با خبرم کن برای اين امت چند تن رهبر و امام بر حق است؟ جایگاه و منزلت پيغمبر شما در كجاى بهشت است؟ چه كسانى در جايگاه ويژه ایشان در بهشت همراه او باشند؟ على (ع) فرمود: براى اين امت دوازده رهبر و امام بر حق است از ذريه ی پيغمبر كه همه از من هستند و جايگاه پيغمبر ما در بهشت در بهترين و شرافتمندترين بخش آن است كه بهشت عدن است، و اما كسانى كه در آن جايگاه ويژه به همراه اويند دوازده امام اند كه از ذريه ی اويند با مادرشان و مادر مادرشان و فرزندانشان كسى در آنجا با آنها شريک نيست).الكافي للشيخ الكليني ج 1 ص 532، الغيبة للطوسي ص135 محقق به صحت سند اشاره کرد پس به تحقيق عبد الله الطهراني واحمد ناصح مراجعه شود، المناقب ج1 ص256، بحار الأنوار ج20 ص108، ج36 ص381، معجم أحاديث الإمام المهدي ج3 ص158.

به سندی از عباس ابن عبد المطلب از حضرت رسول صلى الله عليه و آله روایت شده که فرمود: (ای عمو از فرزندانم دوازده خليفه حاكم می شوند پس مسائلی بس زياد و سخت پيش آيد. سپس مهدی از فرزندانش خروج می کند، خدا امر او را در يک شب اصلاح می كند و زمين را پر از عدل می كند بعد از اينكه پر از ظلم و ستم شده، پس در آن هر چقدر كه خدا بخواهد زندگی می كند تا اينكه دجال خروج کند).فرائد السمطين ج 2 ص329.

ابن كثير كه او يكى از علماى اهل سنت است در حاليكه تأييد مى كند در اينكه خلافت در نسل و ذريه ى حضرت رسول (ص) است مى گويد: (و ديدم كه بشارتها درباره ی حضرت رسول (ص) در كتابهاى پيشينيان و آنها بيش از آنست كه ذكر و ثبت شوند. در سِفر اول از توراتى كه در دستشان است در قصه ى حضرت ابراهيم خليل (ع) با مضمونى و ترجمه اين گونه آمده است كه: خداوند به ابراهيم (ع) بعد از اينكه از آتش نمرود او را نجات داد وحى كرد كه بپا خيز و مشرق و مغرب زمين را برای فرزندانت بپـيما. پس وقتی كه حضرت ابراهيم موضوع را با سارا در ميان گذاشت طمع او را گرفت و اين مقام را براى پسر خود خواست و سعی بر دور كردن هاجر و پسرش كرد تا آنكه حضرت خليل (ع) آنها را به بيابان حجاز و كوه فاران برد و ابراهيم گمان كرد كه اين بشارت براى پسرش اسحاق است تا آنكه خدا به او وحى كرد: اما پسرت اسحاق پس باشد برای او ذريه ای عظيم. و اما پسرت اسماعيل پس او را مبارک و عظيم كردم و در نسل او فراوانی دادم و در ذريه ی او قرار دادم ماذ ماذ [يعنى محمد (ص)]- و قرار دادم در نسل او دوازده امام و برای او امتی عظيم باشد).كتاب البداية والنهاية ج6 ص199 لأبن كثير.

و الحمدلله رب العالمين