ولادت امام مهدی ع و ظهور یمانی قبل از وی در کتب اهل سنت

ولادت امام مهدی ع و ظهور یمانی قبل از وی در کتب اهل سنت

حضرت امام مهدی محمد بن الحسن (عج) كه شیعیان ایشان را امام منتظَر می‌دانند و معتقدند ایشان در غیبت كبری به سر می‌برد، در عقیده اهل سنت ایشان در آخر الزمان به دنیا می‌آید و كسی كه به عنوان مهدی و در غیبت است موجود نمی‌باشد. در حالی كه در كتاب‌های اهل سنت هم به وجود امام مهدی محمد ابن حسن برخورد می‌كنیم و هم به سید یمانی مهدی اول امام احمد الحسن به عنوان وصی ایشان. این مقاله به واكاوی این ادعا در كتب اهل سنت می‌پردازد.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد الأئمه و المهدیین و سلم تسلیماً

ولادت امام مهدی (عج) در كتب اهل سنت و خروج وصی ایشان قبل از ظهور امام مهدی محمد بن الحسن (عج)

ولادت امام مهدی محمد بن الحسن (عج) در كتب اهل سنت

«كتاب العبر فی خبر من غبر» باب سال دویست و پنجاه و شش:
وفیها محمد بن الحسن العسكری بن علی الهادی بن محمد الجواد بن علی الرضا بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق العلوی الحسینی أبو القاسم.الذی تلقبه الرفضة: الخلف الحجة. وتلقبه بالمهدی وبالمنتظر. وتلقبه بصاحب الزمان، وهو خاتمة الاثنتی عشر، وطلال الرافضة ما علیه مزید. فإنهم یزعمون أنه دخل السرداب الذی بسامرا فاختفى. وإلى الآن، وكان عمره لما عدم تسع سنین أو دونها.
ترجمه: در آن سال (256) محمد بن الحسن عسكری فرزند علی هادی فرزند محمد جواد فرزند علی رضا فرزند موسی كاظم فرزند صادق علوی حسینی ملقب به ابو القاسم (یعنی امام مهدی) همان كسی كه روافض(شیعیان) آن را خلف الحجه و آن را ملقب به مهدی منتظر و ملقب به صاحب الزمان و او خاتم دوازده امام… كتاب:العبر فی خبر و غبر ج1 ص 92 باب سال 256

المنتظر الشریف محمد بن الحسن العسكری بن علی الهادی بن محمد الجواد بن علی الرضا بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن زین العابدین علی بن الحسین الشهید بن الإمام علی بن أبی طالب الحسینی خاتمة الإثنی عشر سیداً.
فرد شریف منتظَر (كه در انتظار او هستند) محمد پسر حسن عسكری، پسر علی الهادی، پسر محمد الجواد، پسر علی الرضا، پسر موسی الكاظم، پسر جعفر الصادق، پسر محمد الباقر، پسر زین العابدین علی، پسر حسین شهید، پسر علی پسر ابی‌طالب، خاتمه‌ی دوازده آقا است.
الذهبی – سیر أعلام النبلاء – ج 13 ص 119

محمد بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسى بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب، وكنیته أبو عبد الله وأبو القاسم وهو الخلف الحجة صاحب الزمان القائم والمنتظر والتالی وهو آخر الأئمة، وقال: ویقال له ذو الإسمین محمد وأبو القاسم قالوا: أمه أم ولد یقال لها: صقیل.
محمد بن ااحسن عسكری فرزند… و كنیه اش ابوعبدالله و ابوالقاسم و او خلف الحجه صاحب العصر و الزمان و قائم و منتظر و او آخرین امام می‌باشد و گفت: و به می‌گویند صاحب دونام محمد و ابوالقاسم و مادر به او می‌گویند صیقل (ع).
السبط إبن الجوزی – تذكرة الخواص – ص 204

ولم یخلف غیر ولده أبی القاسم محمد الحجة، وعمره عند وفاة أبیه خمس سنین، لكن أتاه الله فیها الحكمة، ویسمى القائم المنتظر،
و به غیر از فرزندش (یعنی امام حسن عسكری ع) ابو القاسم محمد الحجه را خلیفه قرار نمی‌دهد و عمر شریف آن در همان روزی كه پدرش رحلت كرد پنج سال بود. ولی اما خداوند حكمت را در همان نوزادی به آن داد و به قائم منتظر نام برده شد…
إبن حجر الهیثمی – الصواعق المحرقة ج2 ص 481

بنا بر احادیث فوق معلوم شد كه محمد بن الحسن (ع) از فرزندان امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) متولد شده و در غیبت كبری به سر می‌برد و در انتظار فرج شریف آن حضرت هستیم و همچنین امام مهدی محمد بن الحسن (ع) اولین جایی كه ظهور می‌كند از مكه است بنا بر روایات متواتر بین شیعیان و اهل سنت…

اما كسی كه قبل از او ظهور و قیام می‌كند

مسند أحمد – باقی مسند الأنصار حدیث 21353
حدثنا: ‏ ‏وكیع ‏ ‏، عن ‏ ‏شریك ‏ ‏، عن ‏ ‏علی بن زید ‏ ‏، عن ‏ ‏أبی قلابة ‏، عن ‏‏ثوبان ‏‏قال: ‏‏قال رسول الله (ص): ‏‏إذا رأیتم الرایات السود قد جاءت من ‏ ‏خراسان ‏ ‏فأتوها فإن فیها خلیفة الله ‏ ‏المهدی.
پیامبر خدا فرمود: زمانی كه دیدید كه پرچم‌های سیاه از خراسان می‌آید، به آن بشتابید، چرا كه جانشین خدا مهدی در آن است.

إبن ماجة – الفتن – خروج المهدی حدی 4072
حدثنا: ‏ ‏عثمان بن أبی شیبة ‏، حدثنا: ‏ ‏معاویة بن هشام ‏، حدثنا: ‏ ‏علی بن صالح ‏ ‏، عن ‏ ‏یزید بن أبی زیاد ‏ ‏، عن ‏ ‏إبراهیم ‏ ‏، عن ‏ ‏علقمة‏، عن ‏ ‏عبد الله ‏ ‏قال: ‏بینما نحن عند رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏إذ أقبل فتیة من ‏ ‏بنی هاشم ‏ ‏فلما رأهم النبی ‏ (ص) ‏ ‏إغرورقت عیناه وتغیر لونه قال: فقلت: ما نزال نرى فی وجهك شیئاًً نكرهه فقال: ‏‏إنا أهل بیت إختار الله: لنا الآخرة على الدنیا وإن أهل بیتی سیلقون بعدی بلاءً وتشریداًً وتطریداًً حتى یأتی قوم من قبل المشرق معهم رایات سود، فیسألون الخیر فلا یعطونه فیقاتلون فینصرون فیعطون ما سألوا، فلا یقبلونه حتى یدفعوها إلى رجل من أهل بیتی فیملؤها قسطاًً كما ملئوها ‏ ‏جوراًً ‏، ‏فمن أدرك ذلك منكم فلیأتهم ولو حبواً على الثلج. ‏
زمانی كه در نزد رسول خدا بودیم جوانانی از بنی هاشم آمدند و وقتی كه رسول خدا آنها را دید چشمانش اشك آلود شد و رنگش تغییر داده شد… فرمود: قومی از سمت مشرق می‌آیند و با آنها درفش‌های سیاه رنگ می‌باشد خیر را درخواست میكنند ولی به آنها داده نمی‌شود پس با آنها جنگ می‌كنند و پیروز می‌شوند و چیزی را كه خواستند می‌گیرند و آن را قبول نمی‌كنند تا این كه آن را به مردی از اهل بیتم می‌دهند و زمین را پر از عدل داد می‌كند همانطور كه پر از ظلم شده است و هر كس كه از شما آن روز را درك كند (ببیند) باید به آنان بپیوندد، حتی اگر مجبور باشد سینه خیز بر روی یخ‌ها برود.

همان طور كه همه‌ی مسلمانان می‌دانند امام مهدی محمد بن الحسن  (ع) از مكه ظهور می‌كند ولی این مرد از مشرق و رسول خدا (ص) بیعت با او را هم تاكید فرمودند و واجب دانستند.

مستدرك الحاكم – كتاب الفتن والملاحم – رقم الحدیث (8432)
إبن ماجة – الفتن – خروج المهدی – رقم الحدیث (4074)
‏‏حدثنا: ‏ ‏محمد بن یحیى ‏ ‏وأحمد بن یوسف ‏ ‏قالا، حدثنا: ‏ ‏عبد الرزاق ‏ ‏، عن ‏ ‏سفیان الثوری ‏ ‏، عن ‏ ‏خالد الحذاء ‏ ‏، عن ‏ ‏أبی قلابة ‏ ‏، عن ‏ ‏أبی أسماء الرحبی ‏ ‏، عن ‏ ‏ثوبان ‏ ‏قال: ‏ ‏قال رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏یقتتل عند كنزكم ثلاثة كلهم إبن خلیفة، ثم لا یصیر إلى واحد منهم ثم تطلع الرایات السود من قبل المشرق فیقتلونكم قتلاً لم یقتله قوم ‏ ‏ثم ذكر شیئاًً لا أحفظه فقال: ‏فإذا رأیتموه فبایعوه ولو حبواً على الثلج فإنه خلیفة الله ‏ ‏المهدی.
… سپس پرچم‌های سیاه رنگ از سوی مشرق می‌آیند و با شما جنگ می‌كنند كه قومی مثل آن جنگ نكرده است سپس چیزی را ذكر كرد كه حفظش نكردم و گفت: اگر آن را دیدید با او بیعت كنید حتی اگر بر روی یخ‌ها سینه خیر بروید چون در آن خلیفه‌ی خدا مهدی است.

در این روایت ذكر شده كه قومی از مشرق خروج می‌كنند و سركرده‌ی آنها مهدی می‌باشد و اگر باز هم توجه كنیم این شخص همان كسی است كه قبل از امام مهدی محمد بن الحسن (ع) می‌آید.

إبن ماجة – الفتن – خروج المهدی – رقم الحدیث: (4078)
حدثنا: ‏ ‏حرملة بن یحیى المصری ‏ ‏وإبراهیم بن سعید الجوهری ‏ ‏قالا:، حدثنا: ‏ ‏أبو صالح عبد الغفار بن داود الحرانی ‏، حدثنا: ‏ ‏إبن لهیعة ‏ ‏، عن ‏ ‏أبی زرعة عمرو بن جابر الحضرمی ‏‏، عن ‏ ‏عبد الله بن الحارث بن جزء الزبیدی ‏ ‏قال: ‏ قال رسول الله ‏ (ص):‏ ‏یخرج ناس من المشرق ‏ ‏فیوطئون ‏ ‏للمهدی ‏ ‏یعنی سلطانه.
… رسول خدا فرمودند: مردمی از مشرق خارج می‌شوند و زمینه سازی برای مهدی می‌كنند یعنی سلطانش را.

اگر به روایت فوق توجه كنید می‌بینید كه از مردمی سخن گفته شده و در روایت ما قبل آن سركرده‌ی آنها را ذكر كرده كه نامش مهدی است و در روایت بعدی می‌گوید برای امام مهدی زمینه سازی می‌كنند.

مستدرك الحاكم – كتاب الفتن والملاحم – رقم الحدیث 8531
أخبرنا: الحسین بن یعقوب بن یوسف العدل، ثنا: یحیى بن أبی طالب، ثنا: عبد الوهاب بن عطاء، أنبأ: خالد الحذاء، عن أبی قلابة، عن أبی أسماء، عن ثوبان (ر) قال: إذا رأیتم الرایات السود خرجت من قبل خراسان فأتوها ولو حبواً فإن فیها خلیفة الله المهدی، هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین ولم یخرجاه.
اگر دیدید كه پرچم‌های سیاه رنگ از سوی مشرق آمدند به سوی آنها بروید چون در آن خلیفه‌ی خدا مهدی است.

توجه كنید كه در روایت فوق می‌گوید آن خلیفه‌ی خدا مهدی است

و روایات بعدی مانند فوق هستند و ترجمه آنها با روایات فوق یكی است

المتقی الهندی – كنز العمال – الجزء: (14) – رقم الصفحة: (261 / 262 / 263):

38651 – إذا رأیتم الرایات السود قد جاءت من قبل خراسان فأتوها، فإن فیها خلیفة الله المهدی.

38657 – یخرج ناس من المشرق فیوطؤن للمهدی سلطانه

38658 – یقتتل عند كنزكم هذا ثلاثة كلهم إبن خلیفة، ثم لا یصیر إلى واحد منهم، ثم تطلع الرایات السود من قبل المشرق فیقتلونكم قتلاً لم یقتله قوم، فإذا رأیتموه فبایعوه ولو حبواً على الثلج فإنه خلیفة الله المهدی.

المتقی الهندی – كنز العمال – الجزء: (14) – رقم الصفحة: (267):

38679 – ستطلع علیكم رایات سود من قبل خراسان ! فأتوها ولو حبواً على الثلج، فإنه خلیفة الله تعالى المهدی.

السیوطی – الدر المنثور – الجزء: (6) – رقم الصفحة: (58)

وأخرج إبن ماجه والحاكم وصححه، عن ثوباًً قال: قال رسول الله (ص): یقتتل عند كنزكم ثلاثة كلهم إبن خلیفة، ثم لا یصیر إلى واحد منهم ثم تطلع الرایات السود من قبل المشرق فیقاتلونكم قتالاًً لم یقاتله قوم ثم ذكر شیئاًً لا أحفظه قال: فإذا رأیتموه فتابعوه ولو حبواً على الثلج فإنه خلیفة الله المهدى.

نعیم بن حماد – الفتن – الرایات السود

887 – حدثنا: محمد بن فضیل، وعبد الله بن إدریس، وجریر، عن یزید بن أبی زیاد، عن إبراهیم، عن علقمة، عن عبد الله (ر) قال: بینما نحن عند رسول الله (ص) إذ جاء فتیة من بنی هاشم، فتغیر لونه، فقلنا: یا رسول الله ما نزل، نرى فی وجهك شیئاًً نكرهه؟، فقال: إنا أهل بیت إختار الله: لنا الآخرة على الدنیا، وإن أهل بیتی هؤلاء سیلقون بعدی بلاءً وتطریداًً وتشریداًً، حتى یأتی قوم من هاهنا من نحو المشرق، أصحاب رایات سود، یسألون الحق فلا یعطونه، مرتین أو ثلاثاًً، فیقاتلون فینصرون، فیعطون ما سألوا، فلا یقبلوها حتى یدفعوها إلى رجل من أهل بیتی، فیملؤها عدلاًً كما ملئوها ظلماًً، فمن أدرك ذلك منكم فلیأتهم ولو حبواً على الثلج، فإنه المهدی.

حال معلوم شد كه امام مهدی محمد بن الحسن ع در سال 255 یا 256 هجری به دنیا آمده و كسی كه در آخر الزمان به دنیا می‌آید همان كسی است كه از سوی مشرق می‌آید با پرچم‌های سیاه رنگ
توجه كنید كه نام مهدی لقب است به خاطر این كه برای امر مخفی دعوت می‌كند مثلا محمد بن الحسن لقبش مهدی است و كسی كه از مشرق می‌آید همچنین مهدی لقب دارد پس نامش چیست؟

به روایت‌های زیر توجه كنید:

إبن تیمیة – منهاج السنة النبویة – الجزء: (8) – رقم الصفحة: (254)
و أما الحدیث الذی رواه، عن إبن عمر، عن النبی (ص): یخرج فی آخر الزمان رجل من ولدی إسمه كإسمی وكنیته كنیتی یملأ الأرض عدلاًً كما ملئت جوراًً وذلك هو المهدی، فالجواب أن الأحادیث التی یحتج بها على خروج المهدی أحادیث صحیحة، رواها أبو داود والترمذی وأحمد وغیرهم من حدیث إبن مسعود وغیره، كقوله: (ص) فی الحدیث الذی رواه إبن مسعود: لو لم یبق من الدنیا إلاّّ یوم لطول الله ذلك الیوم حتى یخرج فیه رجل منى أو من أهل بیتی یواطئ إسمه إسمی وإسم أبیه إسم
… اگر از دنیا روزی باقی بماند آن روز طولانی گشته تا اینكه مردی از اهل بیتم كه نامش شبیه نام من و نام پدرش شبیه نام پدر من می‌باشد

الطبرانی – المعجم الكبیر – الجزء: (10) – رقم الصفحة: (136)
10080 – حدثنا: یعقوب بن إسحاقالنیسابوری، ثنا: مسلم بن الحجاج، ثنا: أبو غسان المسمعی، ثنا: معاذ بن هشام، حدثنی: أبی، عن عاصم، عن زر، عن عبد الله عن النبی (ص) قال: لا یذهب الأیام حتى یملك رجل من أهل بیتی یواطئ إسمه إسمی یملأ الأرض قسطاًً وعدلاًً كما ملئت ظلماًً وجوراًً.
… تا این كه مردی از اهل بیتم كه نامش شبیه نام من و نام پدرش شبیه نام پدر من می‌باشد.

دقت كنید كه رسول خدا نامش محمد و احمد است.

پس كسی كه قبل از امام مهدی محمد بن الحسن خروج و قیام میكند امام مهدی نیست چون نام پدرش حسن است و محمد بن الحسن ع او را برای ما ارسال می‌كند در حالی كه رسول خدا فرمودند نامش مانند نام من است و نام پدرش مانند نام پدرم حال به روایت‌های زیر توجه كنید:

تفسیر الطبری: «الذبیحین هما عبدالله واسماعیل والنبی ص ابن الذبیحین» رقم 21 على 85
و قربانی آنها عبدالله و اسماعیل و رسول خدا فرزند دو قربانی است

تفسیر الثعالبی، قال: و منها قوله صلى الله علیه وسلم: «أنا ابن الذبیحین» وهو أبوه عبد الله، والذبیح الثانی هو إسماعیل.
تفسیر ثعالبی گفت: و در آن گفته رسول خدا (ص) «من فرزند دو قربانی شده هستم» و آن عبدالله و اسماعیل است.

– ج 4 – ص 24. وانظر التسهیل لعلوم التنزیل – الغرناطی الكلبی – ج 3 – ص 174وتفسیر الرازی – ج 26 – ص 153. – الصف6
تفسیر الطبری الذبیحین هما عبدالله واسماعیل والنبی ص ابن الذبیحین رقم 21 على 85

و وصی امام مهدی محمد بن الحسن (عج) نامش احمد و عبدالله و مهدی و نام پدرش اسماعیل می‌باشد و او همان بشارت داده شده از جانب رسول خدا بین كتب شیعه و سنی و احمد همان مهدی كه در كتب اهل سنت در آخر الزمان به دنیا می‌آید و همان یمانی موعود در كتب شیعه و سرپیچی از آن موجب جهنم می‌شود چون وی ما را به راه مستقیم هدایت می‌كند.

و الحمد لله وحده و حده و حده